Poker - tur eller skicklighet?

Som många vet är poker ett av mina favoritämnen. Jag pratar gärna om det, och jag spelar det gärna. Dock spelar jag bara om småsummor. Och då menar jag verkligen småsummor. Jag har en limit på 200 kronor per vecka som jag får spela bort, men jag spelar aldrig bort så mycket. Mitt spel handlar alltid om tur. Jag spelar väldigt sällan med skicklighet. Jag kan syna på det mesta, om jag tror att jag kan vinna på det. Vinner jag, så är det oftast med tur.
Det är sällan jag lyckas se igenom folks pokeransikten via nätet. Ja just det, jag spelar på nätet.

Så, är poker ett lotteri eller skicklighet?
Det är just det som Högsta domstolen försöker lista ut just nu. Sex stycken pokerarrangörer är nämligen åtalade misstänkta för grovt dobbleribrott. Nu vet jag inte om de har dömts förut, men det ska bli intressant att se vad HD säger.

Vad tror ni?
Personligen tror jag inte att det precis kan liknas vid ett lotteri, man vinner ju bra mycket oftare än man vinner på lotto, i alla fall enligt mina egna upplevelser.
Så är det skicklighet?
Inte som jag spelar, men man kan ju titta på alla pokerproffs som finns där ute. Det finns ju en anledning till varför det oftast är samma personer som vinner.
När jag själv jobbade som pokerdealer så visste jag vilka jag tyckte var skickliga pokerspelare, varför tyckte jag att just de personerna var skickliga?
Jag tror nog att det är skicklighet som gäller.
Tur kan hjälpa, men skicklighet är det största. Jo, jag är säker.

2 kommentarer:

Staffan | 7:07 em

handlar åtalet inte även om att det är olagligt att (utan tillstånd) bedriva kortspel som är skicklighetsbaserade (typ bridge)

Anonym | 8:10 em

På enstaka händer har tur en relativt stor betydelse. Spelar däremot en turnering så spelar kunnandet en betydligt större roll. Man vinner sällan/aldrig en turnering enbart med hjälp av tur.

Journalistiskt innehåll

Höga berg och djupa dalar. Här, omkring 65 mil söder om Haparanda så finns inte sånt.I Kalmar är jorden platt. Här ryms plötsligt bara skolan, och för en före detta pokerdealer så är faktumen svåra att greppa.
.
Hur gör man egentligen för att spara pengar?
Hur beter man sig som student?
Och hur i hela friden håller man sig så uppdaterad som en journalist borde vara?
//Eligin

Made by Eligin ©