Spela world of warcraft - Nu är det lärorikt!

Jag har i åtminstone två år lyssnat på min käre pojkvän som med fast hand och säker röst leder 24 andra personer i spelets värld. Många lovordar honom för hur duktig han är, hur tålmodig och erfaren han verkar när han berättar taktiker på bossar han inte ens har dödat själv.
Nu finns det fler som tycker att spel som world of warcraft är bra för att främja den sociala kompetensen och göra folk bättre på att organisera och leda grupper, både större och mindre.

Bildtext: Raid i world of warcrafts värld. Här krävs det taktiker som alla måste följa för att lyckas.

Känns bra att spelet äntligen får lite trevligare nyheter än vad det normalt förknippas med.

En gång för några år sen var det visserligen en pojke i Norge som undkom en älg genom att använda ett knep han hade lärt sig i spelet. Vad han gjorde? Jo, han använde sig av ett väldigt omtyckt knep som jag själv har använt mig av ett antal gånger i spelet. Feign death. Man blir streetsmart av att spela såna här spel också!

Finns det några nackdelar?

Jo, om man nu som jag läser tidningarna så kanske man minns en viss händelse förra året där en kvinna blev mördad av en spelkompis. Nyheten blev väldigt uppmärksammad i tidningarna och jag minns att jag irriterades rejält av hur många som höjde rösterna och sa att spelet var för våldsamt. Jag har även läst om folk som har kollapsat efter att ha spelat i flera dagar utan stopp.
Tja, vad ska man tycka? Är spelet farligt och får folk att kallblodigt mörda sina medmänniskor? Eller främjar det den sociala kompetensen och skapar bättre ledare?
Tja, vad ska man säga? Rösterna får gärna höjas om olika spel, det är klart att åsikter ska höras. Det är inte alltid som bara en har rätt.

Vill du bli en bättre chef? Här finns ett bildspel som berättar hur man ska gå till väga.

2 kommentarer:

Stefan | 10:11 em

Hej,
Jag ledde en guild i WoW i tre år och agerade även raid-leader i både 25- och 40-mans raider.

Jag håller med om att spelandet har positiva inslag när det gäller grupperfarenhet och ledarskap. Jag tycker dock att det är lätt att spelet blir ett andra jobb (det är mycket jobba att leda en grupp) och att man har svårt att utveckla sin "avatar i verkligheten" eftersom man eftersätter IRL för att spela WoW.

Jag vill verkligen inte ha min tid i WoW ogjord. Det var en bra erfarenhet. Jag vill dock heller aldrig hamna i en situation igen där ett spel prioriteras över verkligheten.

Det är lätt att WoW tar en för stor del av kakan i balansen mellan lek, jobb och familj/vänner.

/Stefan

ROCK N ROLL MAMMA | 10:18 em

intressant fråga som tåls att diskuteras..

min kära sambo är ett stort fan av WOW. Har sett spelet ofta och jag tror inte att det får folk o mörda osv..för varenda serie på tv har ju otäcka mord o mkt våld nuförtiden tycker jag!

Journalistiskt innehåll

Höga berg och djupa dalar. Här, omkring 65 mil söder om Haparanda så finns inte sånt.I Kalmar är jorden platt. Här ryms plötsligt bara skolan, och för en före detta pokerdealer så är faktumen svåra att greppa.
.
Hur gör man egentligen för att spara pengar?
Hur beter man sig som student?
Och hur i hela friden håller man sig så uppdaterad som en journalist borde vara?
//Eligin

Made by Eligin ©