Sturköreportage in progress and done

Texten till reportaget är så gott som klar. Jo jag vet, som vanligt så tar jag extremt lång tid på mig.
Det är typiskt. Jag gör alltid så. Fast den här gången hade jag faktiskt skrivit direkt efter att jag gjorde intervjun. Satt en timme i bilen och fick ner 4000 tecken. Bra tecken också. Det är fantastiskt vad mycket bättre man är när man just har gjort en intervju.
Idag skrev jag ihop texten. Det var inte så svårt, eftersom jag hade grundstommen klar för mig. Men formuleringarna i min första text var så mycket bättre än när jag försökte skriva idag.
Jaja, det blir bättre.
Jag har lärt mig en läxa från förr. Det är helt klart enklare att skriva direkt. Och jag får tacka min lyckliga stjärna att jag skrev de där 4000 tecknen direkt. För de 2000 tecknen jag skrev nu var inte lika bra.
Men det är okej. Jag fixar till det ännu bättre imorrn och sen skickar jag in det.
Allt går enligt planerna.
Jag behöver inte ens sitta och göra tidningsredigering imorrn.
Fast det gör jag nog ändå.
Nu väntar att välja bilder till reportaget. Jag har lite svårt för att göra det. Bilderna är inte jättebra. Jag har ett par stycken som fungerar, men jag borde ha använt manuellt fokus. Kanske går de att fixa. Jag hoppas det.

Bilderna är från Sturkö och de har min kära syster tagit som var så snäll och följde med mig på min intervju. Med på resan var också hennes pojkvän Pierre och min käre följeslagare Emil.
Och det fina huset är Thornbergs hus på kullen, där jag har spenderat större delen av mina somrar. Sturkö är fantastiskt vackert.


0 kommentarer:

Journalistiskt innehåll

Höga berg och djupa dalar. Här, omkring 65 mil söder om Haparanda så finns inte sånt.I Kalmar är jorden platt. Här ryms plötsligt bara skolan, och för en före detta pokerdealer så är faktumen svåra att greppa.
.
Hur gör man egentligen för att spara pengar?
Hur beter man sig som student?
Och hur i hela friden håller man sig så uppdaterad som en journalist borde vara?
//Eligin

Made by Eligin ©