loggbok och sånt från förr

Suck, vad tiden går fort när man har det underbart och roligt.
Eller nåt.

Idag har jag suttit mesta delen vid den stora datorn på undervåningen och jobbat med mina ansökningar.
Sen har jag tvingat Frida att ta kort på en massa kola som jag tvingade Emil att följa med mig ner och köpa.
Varför??
Jo, jag har bestämt mig för att söka en skola i Göteborg som kräver arbetsprov i form av manus.
Jag väljer min gamla pjäs från gymnasiet, som jag åtminstone haft professionell hjälp på. Eller nåt...
Och den heter Kola.
Så för att inte få folk att tro att det handlar om folk som dör så drog jag med mig min stackars pojkvän ner till Godisland och köper en massa kola inslaget i papper.
Sen marcherar jag raka vägen upp till Frida och ber henne ta bilder på det.
Vi kommer på en fin idé med en hand med snygg manikyr som håller i godiset.
Jodå, tänker jag och springer ner och målar mina naglar i en metallicblå nyans.
Tyvär har jag fula händer och bilderna blir skit.
Vi kommer på nya idéer.
Frida tar bilderna och lovar att fixa till de jag vill ha.
Så snart har jag en framsida att skicka med på min ansökan. Satan, vad de papperna kommer att kosta pengar att skicka.
Jag avskyr sånt.
Jaja.
Jag ska sticka ner till posten imorgon och fråga vad det kommer att kosta per kuvert.
Jippi.

Så härmed tänker jag presentera min loggbok från denna tid då jag skrev den här pjäsen. Se hur jag gjorde helt enkelt.
Jag tyckte den var rätt underhållande. Loggboken alltså.
Så håll till godo!
Det här är från år 2004-2005.

Loggbok för projekt 2005

Bakgrundshistoria
Jag ska skriva manuset till en musikal alltså. Redan från början när jag kom till skolan igen på höstterminen 2004 så märkte man att det här skulle ta tid. Handledare hade jag ingen, för det hade inte blivit klart än. Det dröjde en himla lång tid, och jag försökte komma på idéer till projektarbetet alldeles själv. Det var ovanligt jobbigt. Jag har ratat säkert femton idéer, gått från rädda världentema till medeltidshistoria och själavandring och jag vet inte vad. Tillslut så fick jag i alla fall den handledare jag ville ha, och jag lyckades boka en tid med henne för att bolla idéer.
Typ 2 november
Träffar Kerstin som är min handledare för första gången. (I det här arbetet alltså) Jag kom dit med en idé, eller nästan. Jag ville att musikalen skulle handla om ett band som skulle få problem hit och dit. Och så ville jag spela fiol. Jag hade en himla många gånger sökt runt på internet och sånt för att få tag på en fiol, och när jag tillslut lyckades få låna en fiol av en vänlig själ så var det bara att skriva in fiolen i manuset. Det var svårare än jag trodde. Men Kerstin och jag lyckades få ihop en ganska bra idé. En historia om ett band som startas och man får följa dess väg framåt till succé. Nåja. Jag får i uppgift att skriva synopsis och jag och Kerstin avslutar.

Så under tre veckor försökte jag sätta mig ner och tänka ut en handling. Svårare än jag trodde. Det var skitsvårt och jag hade inga idéer. Dagen för mitt nästa möte med Kerstin närmade sig och jag hade inte kommit nån vart. Men när dagen väl kom så var Kerstin sjukskriven. Puh, tänkte jag, lite andrum. Men inget hände.
Måndag 29/11
Jag har ingen idé eller nåt och surar över att jag inte har något att komma med till Kerstin nästa dag. Jag åker i alla fall iväg på en repetition för musikalen RENT i gävle. Där får jag och Frida en snilleblixt. En helt ny historia med helt nya karaktärer. Varför inte en krog? Varför inte lite bartendrar och sånt där trevlig och en massa bedrägeri? Jovisst, handlingen skrivs ner i rekordfart. Jag har aldrig skrivit nåt så fort i hela mitt liv. Jag kommer hem från repetitionen och sätter mig vid datorn. Där skriver jag ner synopsis igen. Och får en mer genomgående historia.
Tisdag 30/11
kl. 02.00: Jag är äntligen klar med att skriva ner synopsis på papper och dator. Jag är utmattad men nöjd över att jag faktiskt har något att berätta lite senare på dagen för Kerstin. Fast jag är rätt nervös. Kommer hon att gilla att det handlar om en bar när det ska visas för ungdomar?
Kl.15.30: Sätter mig ner med Kerstin i musikalteatersalen och förklarar min idé. Hon gillar den mycket mer än den förra. Jippi, tänker jag. Vi börjar prata lokal och kommer att tänka på Bessemerskolans aula. Jag bestämmer mig för att ringa upp bessemer och fråga om det skulle kunna vara okej.20 minuter senare lämnar jag musikalteatersalen.
Kl 17.00 Kommer hem till min och Fridas lilla lägenhet. Sätter mig vid datorn och börjar skriva på manuset. Första scenen är väl cirka två sidor. Det tar kanske en halvtimme att skriva sen är inspirationen borta och jag går och tittar på tv.
Onsdag 1/12
Jag lånar en datasal och skriver ner denna eminenta loggbok.
Sen går jag hem när skolan är slut. Väl hemma på kvällen så sätter jag mig framför datorn igen och fortsätter skriva på själva manuset. Nu har jag kommit till scen 2. och den är ganska lång märkte jag, men ändå. Ej ännu klar dock.
Torsdag 20/1 05
Skrev klart scen 5 idag, skickade sedan ut det till mina medarbetare. Jag har nu fått skådespelare till de flesta rollerna. Har hittills 13 scener i synopsis. Slutet osäkert ännu.
Fredag 21/1 05
Skrev lite till, men jobbade mest med synopsis som jag aldrig verkar lyckas med.
Måndag 7/2 05
Har tagit ett kort uppehåll för att jobba med Stormen. Arbetet med den egna musikalen har avtagit lite sedan Stormenrepen satte igång på allvar. Har nu kommit så långt som scen 8. Synopsis har enbart 11 scener, trots att slutet fortfarande är oklart.
Måndag 14/2 05
Skriver lite mer i loggboken. Och försöker komma på ett slut. Fortfarande inget.
Tisdag 15/2
Fortfarande på scen 8. Kommit lite längre på den scenen men det är allt.
Onsdag 16/2 05
Har lyckats skriva fram till scen 10 och lite grann på den scenen också. Inser att slutet känns långt bort. Synopsis under bearbetning.
Söndag 20/2
Synopsis har plötsligt 13 scener igen. Jag börjar undersöka om det verkligen är möjligt att minska scenantalet. Kjerstin anser att det går. As if!
Onsdag 2/3 05
Börjar febrilt söka efter den sista skådespelarmedlemmen. Hittar honom, men vet inte vem han är. Börjar också söka högskolor så har svårt att skriva så mycket på manuset. Stormenproduktionen närmar sig och jag lägger manuset på hyllan litegrann.
Tisdag 8/3 05
Skulle haft möte med Kjerstin med projektarbetet men glömde det. Illa. Försöker avsätta tid att skriva mer på manuset och levererar ett namn på produktionen, (Kola) till Kjerstin.
Tisdag 22/3 05
Stormen är färdigspelad och nu är det dags att verkligen sätta igång med manuset. Har möte med Kjerstin.
Måndag 4/4 05
Skrev klart manuset idag mellan halv fem och sju. Känner mig ovanligt glad. Enbart några justeringar kvar nu.
Tisdag 5/4 05
skrev klart alltihop. Kommer plötsligt på mitt livs misstag. Jag har glömt en viktig konflikt i historien. Jag skriver in det, men datorn vägrar spara. Jag förbannar alla datorer.
Tisdag 19/4 05
Jag meddelar mina skådespelare att de inte behövs. Jag ändrar härmed projektarbetet till enbart manusskrivande, och kostymdesign från Stormen. De bli lite besvikna men de överlever. Jag själv känner mig lättad över att allt är så gott som slut. Kjerstin ger mig ett slutdatum:16/5.
Måndag 9/5 05
Nu skriver jag klart manuset igen. Alltså de viktiga konflikterna som missades förut. Datorn vägrar fortfarande spara. Och allt försvinner än en gång.
12/5 05 torsdag
Jag bestämmer en gång för alla att verkligen fixa det där felet. Datorn krånglar arton gånger till, men tillslut så kommer jag på ett system som gör att jag sparar varje scen för sig. Allt ordnar sig eftersom datorn inte lyckas genomskåda min briljanta plan.
13/5 05 fredag
Jag märker att tiden börjar rinna ut, men ett möte med Kjerstin har ännu inte lyckats blivit av ännu. Nåja. Allt är klart, tänker jag och skickar alla papper till Kjerstin.


Och just det ja. hur många scener blev det?
Tja... Kjerstin hade rätt. Det gick att minska ner antalet scener. Elva scener blev det.

0 kommentarer:

Journalistiskt innehåll

Höga berg och djupa dalar. Här, omkring 65 mil söder om Haparanda så finns inte sånt.I Kalmar är jorden platt. Här ryms plötsligt bara skolan, och för en före detta pokerdealer så är faktumen svåra att greppa.
.
Hur gör man egentligen för att spara pengar?
Hur beter man sig som student?
Och hur i hela friden håller man sig så uppdaterad som en journalist borde vara?
//Eligin

Made by Eligin ©