Bröd på Fridas vis

Frida var snäll nog att hjälpa mig att laga bröd. fast hennes sätt är lite märkligt tycker jag.


Först slänger du ner en hel jäst (Smula den först) i en bunke. Häll över vatten, typ 6 deciliter, men ta i omgångar. Vattnet ska vara ljummet, hellre kallt än varmt.

Sen ska man ha i en nypa salt (Hur mycket exakt vet jag inte).

Sen har hon i 1-2 deciliter grovt mjöl, eftersom vitt bröd inte är kul. Och det kan jag ju faktiskt hålla med om.

Hur mycket mjöl hon har i sen har jag ingen aning om, eftersom Frida helt sonika bara hällde i en massa mjöl i bunken. Cirka 12-15 deciliter troligen.´

Efter det ska brödet arbetas. Men inte för mycket.

- Den ska vara kladdigare än du tror att den ska vara, säger Frida.

Sen ska den jäsa, sisådär 2 timmar.

Sen gör man bullar av dem, och låter dem jäsa i 30-60 minuter.

I ugnen ska de ligga i 200 - 225 grader i ca 30 minuter.

Recept!

6 dl vatten (Ljummet, men inte varmt)

1 hel jäst (50 g)

En nypa salt

Mellan 1-2 grovt mjöl som dinkel

Ett par deciliter mjöl (Frida häller bara i direkt från paketet. 1,5 liter kanske. Ha i tills det blir bra.


2 kommentarer:

Frida | 6:10 em

Varför har du tagit bort din twitterwidget?

Eligin | 7:41 em

Därför att jag inte twittrar.

Journalistiskt innehåll

Höga berg och djupa dalar. Här, omkring 65 mil söder om Haparanda så finns inte sånt.I Kalmar är jorden platt. Här ryms plötsligt bara skolan, och för en före detta pokerdealer så är faktumen svåra att greppa.
.
Hur gör man egentligen för att spara pengar?
Hur beter man sig som student?
Och hur i hela friden håller man sig så uppdaterad som en journalist borde vara?
//Eligin

Made by Eligin ©