Katt?

Nu sitter jag hemma hos Frida och Pierre i väntan på att Eurovision song contest ska starta sin första delfinal.
Självklart har jag ingen aning om vem som ska uppträda. Det blir en trevlig överraskning enligt mig.
Frida däremot är fullt upptagen med att ta reda på minsta lilla grej om varje bidrag. Nåväl, det är ju tur att nån gör det. Det är nämligen roligt att veta.

Emil och jag har just för tillfället ett dilemma framför oss. Det är så att vi nyligen besökte katthemmet här i närheten där vi stötte på de mest sötaste små kattsystrar. De hette Frida och Trine.
De är små som kattungar, men i själva verket är de 11 månader gamla.
Anledningen till detta är att de har tvingats leva utomhus utan möjlighet att komma in hela vintern, vilket har gjort att de nästan stannat i växten. Nu när de har kommit in blir de lite större, men inte speciellt mycket. Dessa två vill inte gå ut och vill heller inte ha så mycket plats att vara på, efter hur de har blivit behandlade. Trine är fortfarande väldigt skygg, medan hennes syster är mycket mer social.

Frågan är nu, ska vi våga ta hem de här två? Det
kan ta månader innan de blir sociala båda två, och inte ens då finns det någon garanti. Vi måste ställa in resor i sommar på grund av dem, eftersom vi måste vara hemma och ta hand om dem. Sen kan de ju börja följa med oss om vi ska åka hem och hälsa på i Eskilstuna, kanske i alla fall. Vi vet inte hur de kommer att bli.
Fast de hade mig vid hej. Frida var så söt och kelig och slickade på min hand. Hon la tassen om sin syster för att beskydda henne när hon blev nervös. Då var jag såld. Emil var såld långt tidigare.
Det bästa är ju att de har varandra, de kommer alltid att vara tillsammans och jag skulle aldrig drömma om att någonsin sära på dem.
Men frågan är, kommer de nånsin att funka i vår lilla familj? Kanske är det bättre med en kattunge ändå, som kan anpassa sig.

Jag vet att vi skulle kunna ge dem ett bra hem. Jag behöver inte lämna dem nån gång under hela sommaren, och sen när skolan börjar igen kan jag vara hemma mer, eftersom det är mer individuellt arbete då.

Visst är de fina förresten? Bilden kanske inte gör dem rättvisa egentligen. De bor i en bur just nu eftersom de inte vågar vara med de andra katterna i katthemmet. Trine är lite lik en lokatt med nästan mörkbruna ögon. Kan inte minnas att jag någonsin har sett den färgen på en katts ögon någon gång. Frida är glad och söt och hälsar gärna på mig och Emil så henne är jag inte ett dugg orolig för att det kommer att gå bra med. Vi får väl se hur det blir.

0 kommentarer:

Journalistiskt innehåll

Höga berg och djupa dalar. Här, omkring 65 mil söder om Haparanda så finns inte sånt.I Kalmar är jorden platt. Här ryms plötsligt bara skolan, och för en före detta pokerdealer så är faktumen svåra att greppa.
.
Hur gör man egentligen för att spara pengar?
Hur beter man sig som student?
Och hur i hela friden håller man sig så uppdaterad som en journalist borde vara?
//Eligin

Made by Eligin ©