Löparstuga

Vi har löparstuga här hemma, som jag så populärt kallar det.Och med det menar jag inte att jag sitter och stickar löpare.
Det är Frida som löper, så hon jamar och jamar efter en trevlig hane som tyvärr aldrig infinner sig.
Kelig som få blir hon då och kan inte sluta åma och kråma sig när hon får uppmärksamheten från mig och Emil. Får hon inte uppmärksamhet jamar hon ännu mer eller går och klöser på mattes soffa, något som jag givetvis inte vill. (Hon får klösa på varenda annan möbel i lägenheten, men soffan ska hon låta bli!) Så då hänger jag plädar över hela soffan för att dölja den från Fridas klor.
Frida skiter fullständigt i plädarna och letar sig under dem. Så här är det kaos emellanåt. Som tur är lägger hon sig på sin favoritplats på de vita lådorna när hon lugnar ner sig. Synd bara att de ska flyttas på när den andra Frida kommer hit. Jaja, den dagen den sorgen.


Tyvärr kan vi inte ge henne vad hon vill ha. Åtminstone inte om vi inte vill att hon ska bli mamma.
Och det vill vi faktiskt inte.
Hos veterinären i måndags trodde veterinären
att Freja var gravid. Både Emil och jag hajade till. Men sen kom det fram att hon bara var gasig i magen. Som tur var. Stackars lilla Freja, hade hon varit människa hade hon troligen suttit framför Will and Grace och ätit glass nu. Men som tur är förstod hon inte riktigt veterinärens kommentar utan äter glatt av sin medicin som hon faktiskt verkar må riktigt bra av. Hennes mage är på väg att komma i balans, så förhoppningsvis kommer ingen att tro att hon har ungar i magen inom en snar framtid.
Vad gäller syrrans löpande så tar Freja det med ro. Hon tycker mest att syrran är knäpp om man ska vara helt ärlig.

Idag fick jag förresten hem en ny fodersort som jag har velat prova ett tag. Orijen heter den, och ska tydligen bestå av mesta möjliga mängd kött och inget spannmål what so ever. Ska du ge en katt torrfoder så är det uppenbarligen det här du ska ge dem. Det står till och med att det är ett holistiskt kattfoder som är biologiskt anpassat för katter.
Toppen.
Dessutom ska det hjälpa katter som är lite dåliga i magen.
Så Emil och jag köpte en liten påse för att prova. Bägge två kastade sig över det när jag ställde fram en skål för att prova. Kanske ska tillägga att det fanns en skål med vanlig mat bredvid så de hade inte precis svultit innan jag ställde fram provskålen.
Båda verkade gilla den nya maten, så jag blandade ut det med deras vanliga royal caninmat. Man ska inte byta direkt, det kan bli problem då.
Billigare är inte maten tyvärr, men kanske bättre. Royal canin verkar ju tyvärr ha en del skit i sitt torrfoder. Orijen verkar inte ha det.
Och än så länge verkar det nya fodret klart godkänt.

Och inte slutar jag förresten där. Jag har länge irriterat mig på den så kallade bentonitlerasanden som jag har hemma för katternas toalett. Den hamnar överallt och luktar illa. Nu luktar det inte kattskit överhuvudtaget hemma hos oss, så bra är sanden faktiskt, men om man skulle få för sig att lukta i kartongen så luktar det liksom lera och sand.
Dessutom är den skitdryg att gå på. Jag har länge funderat på att låta katterna börja gå på pellets istället, men har ångrat mig flera gånger på grund av Frejas mage.
Tillslut hittade jag något perfekt! Sand! Gjort på trä! Som är mjuk!
Det är alltså en träsand som luktar skog och är helt nedbrytbar och ekologisk, vilket innebär att jag kan spola ner den i toaletten. Inte alls som den äckliga bentonitleran. Men den ska klumpa sig lika bra.
Jag har inte provat den på katterna än dock. Vet inte om jag ska låta dem gå klart på den vanliga sanden först. Får rådgöra med Emil när han kommer hem.

0 kommentarer:

Journalistiskt innehåll

Höga berg och djupa dalar. Här, omkring 65 mil söder om Haparanda så finns inte sånt.I Kalmar är jorden platt. Här ryms plötsligt bara skolan, och för en före detta pokerdealer så är faktumen svåra att greppa.
.
Hur gör man egentligen för att spara pengar?
Hur beter man sig som student?
Och hur i hela friden håller man sig så uppdaterad som en journalist borde vara?
//Eligin

Made by Eligin ©