Radionyheter i Kalmar

Det börjar bli tråkigt att läsa de lokala nyheterna. Massor av det som skrivs i tidningen idag gjorde vi nyheter av igår.

"vadå, skriver de om att jobbannonserna har ökat? Det visste jag väl, det skrev ju jag ett telegram om igår."

Idag var jag och besökte en grisfarm i Kalmar, vilket måste ha varit det roligaste och mest lärorika jag gjort hittills i den här kursen.
Vad jag lärde mig?
Jo, jag lärde mig att dödligheten hos griskultingar är cirka 1,5 av 13 stycken. Suggorna är så klantiga att de ibland rullar över sina små kultingar eller helt sonika lägger sig på dem. Smart det låter. Som tur är för man statistik på det, så om en sugga är ovanligt klantig så slutar man ta kultingar på henne. Man får komma ihåg att det är en grisproduktion och inte en 4h-gård som jag gärna förväxlar grisfarmar med. Det är ju det enda sättet jag har sett grisar på förut. Nu har jag i alla fall sett grisar så att det blir över. 500 suggor! Och det var bara de grisarna som var i kultingproduktionen. Med alla småkultingar och galtar så har jag ingen aning om hur många det var.
Jag lärde mig givetvis mer, men det sände jag tidigare idag. Förhoppningsvis blir det något av det här inslaget, kanske får jag med det på radion den här gången.

Nästa vecka behöver jag i alla fall inte åka runt som en annan taxichaufför. Då blir jag nyhetschef och får sitta och hitta nyheter istället och delegera jobb. Det kanske passar mig?

0 kommentarer:

Journalistiskt innehåll

Höga berg och djupa dalar. Här, omkring 65 mil söder om Haparanda så finns inte sånt.I Kalmar är jorden platt. Här ryms plötsligt bara skolan, och för en före detta pokerdealer så är faktumen svåra att greppa.
.
Hur gör man egentligen för att spara pengar?
Hur beter man sig som student?
Och hur i hela friden håller man sig så uppdaterad som en journalist borde vara?
//Eligin

Made by Eligin ©