Jag vill falla fritt


Som en dröm utan känsla, som ett hopp utan tro.
Som en glädje i fjärran, men utan någon ro.

Jag kom att tänka på en text jag skrev en gång. Det var just den frasen som som hade fastnat i mitt huvud den gången och den ville aldrig försvinna förän jag skrev ner den på ett notpapper och satte toner till. Toner som skrämde mig då, men som faktiskt inte kändes så efter någon dag. Men jag minns den kvällen som igår. Jag satt i mitt favoritpianorum nr 25 i Ransäter. Jag tror faktiskt att det var precis då som det rummet blev mitt favoritrum, dit jag alltid gick sent på kvällen och sen satt till mitt i natten och spelade.

Rum nummer 25.
Tänk på det om ni ska gå på folkhögskola i Ransäter.

Jag tillbringade långa kvällar i det rummet. Tyst i min ensamhet satt jag där och spelade Winnerbäcklåtar eller något annat som jag behövde spela just då, eller helt enkelt hade en text i huvudet som behövde tonsättas.

För att jag skulle komma ihåg den lättare.

Det där rummet var mitt. Och det var inte lätt att säga farväl till det rummet. Det rum jag hade sovit i hela året hade inte alls samma kraft som det rummet hade på mig.
Och jag kommer att tänka på det ibland.

Kanske är det dumt att tänka på ett rum.
Men ändå. Ibland vill jag berätta något som jag kommit att tänka på.
Aldrig har jag varit någonstans där hela jag har känt mig lugn och det inte har spelat någon roll hur länge jag var där eller varför jag var där.
Jag kunde tillbringa så mycket tid där inne.
om jag var tvungen att gå var det oftast inte så att jag ville gå. Jag kände att jag skulle gå.
Och när jag tänker tillbaka på de där mängderna av timmarna i det rummet, så ler jag lite.
För ibland vill jag bara minnas.

2 kommentarer:

Frida T | 11:30 em

Jag blir lite irriterad när du inte refererar till fotografen. speciellt när det handlar om en bild jag är stolt över att ha tagit. Så.. när jag har tagit en bild vill jag gärna bli refererad till.

bara så att du vet.

Line | 8:49 em

Jag saknar dig. Jag längtar hem. Och efter dig.

Journalistiskt innehåll

Höga berg och djupa dalar. Här, omkring 65 mil söder om Haparanda så finns inte sånt.I Kalmar är jorden platt. Här ryms plötsligt bara skolan, och för en före detta pokerdealer så är faktumen svåra att greppa.
.
Hur gör man egentligen för att spara pengar?
Hur beter man sig som student?
Och hur i hela friden håller man sig så uppdaterad som en journalist borde vara?
//Eligin

Made by Eligin ©