Besök på väg! En snabbstädares bekännelser.

På något vis hade jag helt glömt av att mamma ochpappa med storasyster och barn är på väg. Jag vet inte hur. Jag pratade ju med mamma så sent som igår och med pappa så sent som idag. Men jag glömde det. Tills för några timmar sen. När jag kom fram till att lägenheten såg ut som en svinstia. Katterna ogillar ljudet av dammsugaren, det enda vi har kunnat vara duktiga med är att diska. Under sängen har det blivit dammigt och äckligt och kattfilten måste verkligen skakas av. Kattsanden luktar skit och dammråttor ligger överallt i hörnen. Trösten att det i alla fall är diskat är inte stor.
Så vad göra? Jo, snabbstäda. I panik ringer jag syrran för att beklaga mig över att jag inte har förstående katter som inte blir rädda för dammsugaren. Hon berättar då att hon har en torrmopp hemma, som jag kan använda för att bli av med dammråttorna. Sagt och gjort, jag möter Emil i dörren som precis har kommit hem ifrån djuraffären. Med sig har han ny kattsand som är lätt parfymerad, tillsammans med luktbortagarspray och en ny kattlådespade.
Men vart är sopborsten och skopan till den som jag också beställde?

Frida skvätter så förfärligt i sanden nuförtiden, så jag vill ju vara förberedd och kunna soppa bort sanden och hälla tillbaka den. Det har jag pratat om i evigheter här hemma, så hur han kunde glömma är en bra fråga. Men glömt är det. Så jag skriver upp en ny sak på min att göra lista och åker iväg hem till Fridas tomma lägenhet för att göra en räd efter torrmoppen.
Emil lämnades i tryggt förvar med katterna och order om att göra rent under sängen och skaka av filtarna.
efter några fruktlösa försök att hitta den jäkla torrmoppen, som Frida sa skulle finnas nånstans i lägenheten utan att vara nerpackad, gav jag upp. Det spelar ingen roll vad Frida än säger, den fanns inte att hitta.
Istället tog jag med mig veledamoppen i hopp om att den kanske skulle kunna hjälpa mig. Nästa punkt på listan - Hitta en sopborste med tillhörande skopa.

Det är inte lätt att hitta sånt, konstigt nog. Jag var 100 procent säker på att det skulle finnas på Jysk. När jag inte kunde hitta det kände jag mig 150 procent säker på att det skulle finnas på Rusta. Jag hade fel. Irriterad begav jag mig till Ica maxi, där jag tyckte att det absolut borde finnas. Först hittade jag bara en halvtaskig borste från eldorado, vilket gjorde mig gråtfärdig. Men plötsligt så fanns den bara där. Musik spelades i mitt huvud. Ungefär så här. Mer dramatiskt än så blev det inte, så jag köpte borsten och åkte hem.

Väl hemma började jag snabbstäda. Och nu är det hyfsat rent här. Så pass rent som det kan vara när man har två nerskräpande katter boende i lägenheten. Kattsanden luktar mycket bättre, det är rent under sängen och badrummet ser fräscht ut. Till och med köket är städat. Fantastiskt. Ibland går det.

Och just det, Sissela och Martin är också på väg. Ikväll kommer de. Förhoppningsvis, de har i princip just åkt misstänker jag. Men det är okej. Katterna är på ett harmoniskt humör, Frida ligger i den nyinköpta kattsängen (med tanke på att kattsängarna från katthemmet snart måste tillbaka) och Freja ligger på sin andra favoritplats, under soffan. Inte för att jag förstår varför hon vill ligga där, där är det fortfarande smutsigt. Men jag har inte hjärta att lyfta på soffan och dammsuga när hon ligger där. Hon verkar trivas i alla fall.

Kanske är de på bra humör på grund av feliwaydoftavgivaren som jag monterade igår. Tur att sånt finns. Jag vill ha minimum av stress från de två.

0 kommentarer:

Journalistiskt innehåll

Höga berg och djupa dalar. Här, omkring 65 mil söder om Haparanda så finns inte sånt.I Kalmar är jorden platt. Här ryms plötsligt bara skolan, och för en före detta pokerdealer så är faktumen svåra att greppa.
.
Hur gör man egentligen för att spara pengar?
Hur beter man sig som student?
Och hur i hela friden håller man sig så uppdaterad som en journalist borde vara?
//Eligin

Made by Eligin ©