Deklarera.

Deklarera igen. Det är något som jag inte tycker om.

Det kan bero på att jag har lyckats åka på att få betala tillbaka några tusen ett par år. Och det är inte kul.
Där jag jobbade sist kunde jag be speciellt om att få dra av lite mer skatt på lönen varje månad för att få tillbaka mer till skatteåterbäringen. Det var bra. Då behövde jag aldrig oroa mig över att bli återbetalningsskyldig.
Istället fick man lite mer pengar att röra sig med i i juni.

Däremot har jag aldrig försökt dra av något. Mest för att jag inte vet hur man gör. Och för att det är tråkigt. Årets öppnade jag inte ens när den kom i brevlådan. Jag valde istället att logga in på skatteverket. Där tittade jag på totalsumman av vad jag tjänat, såg efter om den stämde, ögnade igenom resten som stod där, såg att jag fick tillbaka pengar, log och skrev under med en elektronisk underskrift.
Inga mjölkavdrag, inga hundavdrag, inga långa uträkningar om huruvida jag ska betala för sveriges försvar, som E24 listar idag som galna deklarationsavdrag som de har sett på årets deklarationer. Jag har inte ens försökt få avdrag för mina resekostnader. När jag bodde i Sundsvall hände det nämligen en gång att jag behövde jobba några timmar i Eskilstuna. Visserligen var det under min semester och jag var redan i Eskilstuna när jag fick frågan, men vad jag har förstått så ska jag kunna dra av för en resa på 40 mil. Eller?
Jag kan vara helt ute och cykla.

Hur som helst försökte jag inte. Jag skrev bara på.
Kanske borde jag ta reda på vad som gäller. Det är inte lätt att veta hur man bäst deklarerar. Det enklaste är att bara skriva på och vara nöjd. Men är det det bästa sättet?
E24 listar idag några tips att tänka på inför deklarationen som ska vara inne den tredje maj.
Har ni inte deklarerat än så är det en bra idé att titta där. Kanske kan ni få lite extra pengar i plånboken till midsommar i så fall.
Men försök inte dra av för att ni har en vakthund. Visst, skatteverket vet ju inte att eran vakthund är en chihuahua.Men det kommer troligen inte att gå igenom ändå.

0 kommentarer:

Journalistiskt innehåll

Höga berg och djupa dalar. Här, omkring 65 mil söder om Haparanda så finns inte sånt.I Kalmar är jorden platt. Här ryms plötsligt bara skolan, och för en före detta pokerdealer så är faktumen svåra att greppa.
.
Hur gör man egentligen för att spara pengar?
Hur beter man sig som student?
Och hur i hela friden håller man sig så uppdaterad som en journalist borde vara?
//Eligin

Made by Eligin ©