Det är inte lätt ska ni veta!

Livet är svårt. Det är det ingen som inte sagt förut.
Alla är vi rädda för någonting, alltid är det något vi inte vill göra.
Personligen tycker jag att det är svårt att ringa folk jag inte känner. Speciellt om det handlar om mig själv.
Jaha, undrar ni, vad i hela friden gör du då på en journalistutbildning? Du måste väl prata med folk hela tiden?
Jo, så är det. Det är enda anledningen att jag ibland funderar på om jag inte skulle byta huvudämne till juridik. Varför gör jag inte det förresten? Själv tycker jag att ett juristyrke har så hög status att man i princip blir väl mottagen vart man än går eftersom folk avundas en. Wow, du gick ut juristhögskolan...
Tyvärr fungerar det nog inte så som jag gärna målar upp det.
Men, en rädsla är bara en rädsla, den går att måla över. Se förbi. Strunta i. Och det är nog det jag gör varje dag och har gjort i hela mitt liv.

Men jobb då?
När arbetssituationen ser ut som den gör, oavsett vilket jobb man än väljer så blir man ju modfälld. Hur i hela friden skulle lilla jag kunna hitta ett arbete i ett yrke där det antagligen finns både bättre, hungrigare, smartare och coolare människor än jag.
Det ser ju inte direkt bra ut.

Vart ska jag då? Min tanke var aldrig att stanna i Kalmar. Tvärtom. Bort, långt bort ska jag. Till storstädernas monopol. Stockholm, London, New York.Kanske inte Stockholm passar in där, men det är där jag vill hamna. London kommer på andra plats.
Men det är hård konkurrens. Statistiska centralbyrån publicerar idag en undersökning som visar att nyutexaminerade lämnar utbildningsorten för att flytta in till storstäderna. Så även jag. Antagligen.
Då finns det ju inga jobb kvar i storstäderna? Men finns de kvar på småorterna?

Men mest av allt vill jag nog hem till Eskilstuna, och slåss för de arbetslösa där den största arbetslösheten finns. Jag vill avslöja fusk. Jag vill granska. Det är nog därför jag utbildar mig. För att kunna göra just det. Granska.

Ideologiskt tänkande från mig, ni får ursäkta. Det finns mycket att fundera över i framtiden också.

1 kommentarer:

Björn | 5:01 em

Glad jag blir när du säger att du vill granska. Jag är så trött på alla journalister som bara skriver om sina egna tankar och värderingar.
Folket vill ha undersökande journalistik.
Det finns mycket skit som behöver belysas.

Journalistiskt innehåll

Höga berg och djupa dalar. Här, omkring 65 mil söder om Haparanda så finns inte sånt.I Kalmar är jorden platt. Här ryms plötsligt bara skolan, och för en före detta pokerdealer så är faktumen svåra att greppa.
.
Hur gör man egentligen för att spara pengar?
Hur beter man sig som student?
Och hur i hela friden håller man sig så uppdaterad som en journalist borde vara?
//Eligin

Made by Eligin ©