Vad skulle jag göra?

Vad skulle jag göra om min hypotetiske son/dotter skrev olämpliga saker som att de bryter mot lagen och liknande på sin facebooksida?
Hmm...
Ja, jag skulle i alla fall inte kapa deras konton. Det kanske finns smartare sätt?

Min mamma har aldrig varit intresserad av facebook. Pappa är måttligt intresserad. Han kallar det för "Fejan". Däremot har han ett konto, men det får ingen av oss i familjen komma i närheten av.
Vi får inte bli vänner med honom eller skriva till honom där. Han vill inte att vi ska kunna ta del av hans liv via internet, för i sånt fall, och detta är sagt med hans egna ord: "Då skulle ni ju aldrig komma hem!".

Min pappa kan vara smått komisk ibland, det kan till och med jag medge. För självklart skulle vi, hans barn komma hem då och då.Om inte för annat så för barnpassning och extrajobb.
Men självklart också för att umgås med familjen.

Men det kanske är tur att mina föräldrar inte är så insatta i internets alla hemligheter. Och kanske speciellt facebook.

En 16-årig kille i USA fick nämligen uppleva något tråkigt relaterat till detta. Hans mamma ogillade vad han hade skrivit på sin facebooksida, så hon kapade helt enkelt hans konto när han hade glömt att logga ut. Sen skrev hon ut sina egna åsikter på facebook i sonens namn, och bytte lösenord, så att han inte skulle kunna logga in igen. Moget?

Sonen anmälde då givetvis sin kära mor för trakasserier, vilket åklagaren då valde att åtala henne för. Så nu sitter hon där och är åtalad misstänkt för att ha trakasserat sin egen son.

Mina föräldrar kan säkerligen inte kapa mitt konto. De skulle inte vilja det heller, såklart, det är jag övertygad om. Det finns ju som tur är de som tycker att personliga åsikter är något som är värt att bevara. De ska inte konstlas och förfalskas.
Fast det är ju en aning filosofiskt tänkt.

Kanske är det en förlängning av vad min syster Frida skrev för ett tag sen.
En komisk tolkning av det hela kanske?

2 kommentarer:

Anonym | 2:52 fm

Sjuk son som anmäler sin egen mamma. Dessutom är han ju bara ett barn. men sånt här händer ju bara i USA. Enklast vore att sätta åldersgräns på facebook. 18+ minst...

**** | 2:04 em

Du Anonym:

Pojken gjorde rätt som anmälde sin mor eftersom hans mor inte hade rätt att kapa hans konto.

Även om han bara är ett barn gjorde hans mamma fel i detta fall.

Istället för att kapa och utnyttja hans konto borde hans mamma ha pratat med pojken istället.

Journalistiskt innehåll

Höga berg och djupa dalar. Här, omkring 65 mil söder om Haparanda så finns inte sånt.I Kalmar är jorden platt. Här ryms plötsligt bara skolan, och för en före detta pokerdealer så är faktumen svåra att greppa.
.
Hur gör man egentligen för att spara pengar?
Hur beter man sig som student?
Och hur i hela friden håller man sig så uppdaterad som en journalist borde vara?
//Eligin

Made by Eligin ©