Inte ett aprilskämt? Jo...?


Verkligen? Menar de allvar?
Högre skatt på socker, säger både DN och aftonbladet.
Detta rubricerade jag imorse som ett aprilskämt. Pågrund av tre anledningar. Faktafel, ordvits, ovanligt glad gubbe på bilden.
Det är rubriken som är missvisande i Aftonbladets fall. "Experter kräver skatt på socker" står det i rubriken. För det första är det redan skatt på socker, i och med momsen, det vill säga mervärdesskatten som finns på alla råvaror. Alltså kräver inte experter skatt på socker, de kräver högre skatt på socker. Och dessutom, i första meningen i brödtexten slänger journalisten ur sig en putslustig ordvits som får mig att skratta högt.

"Mitt i uppladdningen inför påsk och påskgodis släpper fem svenska forskare en riktig sockerbomb."

Haha, säger jag och skrattar gott. Inte kan man väl formulera sig så när det handlar om en nyhetsartikel?
men tji får jag.
För det kan man uppenbarligen!
Fast det är ju inte rätt. Ordpolis som jag är så blir jag en aning irriterad.
Jag har fortfarande tvivel. Kanske vill Aftonbladet fortfarande bara göra en förlängning av aprilskämtet. Det kan ju inte vara sant? Nej, jag kan inte släppa det.
Folk har väl fortfarande rätt att äta vad de vill?
Fetma är ett problem såklart, men att införa högre skatt på godis? Varför inte göra det på mat på en gång? Har vi inte råd att handla mat så äter vi ju mindre och blir mindre feta.
Nej okej, det var dumt.
Men det här måste ju vara ett skämt.

2 kommentarer:

jennie s | 11:08 fm

eller så kan de sänka skatten på det som är nyttigt istället?

Eligin | 12:32 em

Jo det var väl också en del av förslaget. Sänka skatten på frukt och grönt och höja skatten på socker.

Journalistiskt innehåll

Höga berg och djupa dalar. Här, omkring 65 mil söder om Haparanda så finns inte sånt.I Kalmar är jorden platt. Här ryms plötsligt bara skolan, och för en före detta pokerdealer så är faktumen svåra att greppa.
.
Hur gör man egentligen för att spara pengar?
Hur beter man sig som student?
Och hur i hela friden håller man sig så uppdaterad som en journalist borde vara?
//Eligin

Made by Eligin ©