Ekonom, journalist, jurist, det blir jobbigt nu

Jag har valt fel yrke. Fast det visste jag ju redan.
Det konstigare är snarare att framtida ekonomer och jurister också kommer att få det svårt inom de kommande 15 åren.
Detta för att jobben kommer att halveras. För många utbildas till för få jobb.

Men det är klart att det finns plats för duktiga och kompetent folk.

Journalister utbildas det för många, och har gjort länge. Det är dumt att ha för många journalistskolor, bättre att de bästa får en chans istället.
Ska jag säga.
Men journalister kan ju göra annat också. Och ekonomer kan specialutbilda sig. Likaså jurister.
Jag tänker se ljust på det här. Även om jag själv blir drabbad. Vilket jag kan bli.
Det är till och med ganska troligt.

En annan sidonot. Snacket om Blondinbella, Kissie och Katrin Zytomierskas bloggåvor har kommit upp igen. Detta skrev jag om i ett tidigare inlägg. Tjejerna vill ju givetvis inte betala skatt och menar att gåvoskatten är avskaffad. Det är den.
Men, det finns en sak som de överser. I deras fall så lever de på sina bloggar. Då är det näringsverksamhet. Allt som de tar emot måste de alltså skatta för. Det är inte konstigare än så.

Kunskapen om beskattning är troligen ganska dålig bland det svenska folket, själv hade jag inte koll på det. Uppenbarligen behövs det tydligare utbildning, helst i grundskolan.
För jag vill gärna veta vad exakt vad jag ska skatta för och inte.

0 kommentarer:

Journalistiskt innehåll

Höga berg och djupa dalar. Här, omkring 65 mil söder om Haparanda så finns inte sånt.I Kalmar är jorden platt. Här ryms plötsligt bara skolan, och för en före detta pokerdealer så är faktumen svåra att greppa.
.
Hur gör man egentligen för att spara pengar?
Hur beter man sig som student?
Och hur i hela friden håller man sig så uppdaterad som en journalist borde vara?
//Eligin

Made by Eligin ©